Рубль: истерия, атака... куда движемся » Элитный трейдер
Элитный трейдер

Рубль: истерия, атака... куда движемся

Уже многое и многие написали про рубль, кто-то верит в "рассинхрон", кто-то в нарастаюшую истерию, кто-то просто бежит в обменник...
30 января 2014 EUR|RUB | Архив Сусин Егор
Уже многое и многие написали про рубль, кто-то верит в "рассинхрон", кто-то в нарастаюшую истерию, кто-то просто бежит в обменник...

Фактор: Все валюты развивающихся стран стремительно дешевеют на волне смены политики ФРС, изменения ожиданий по росту развитых и развивающихся стран (ещё раз "ожиданий", реализация которых в реале никак не гарантировано, но рынок "верит"). Собственно последний график в предыдущем посте говорит о том сколько "набирались" только в бондах ($400 млрд с год), всего долг по выпущеным ЕМ-бондам на внешнем рынке $2.5 трлн, Россия из них около $260 млрд - не мало. И ЕМ в целом и Россия в частности здесь имеют долг примерно вдвое больше максимумов 2008 года.

Конечно, кому-то этим фактором хотелось бы объяснить все... это де не рубль падает, а "доллар и евро растут", но это не так! Да, общий тренд объясняется именнно фактором падения всех валют развивающихся стран и выводом капиталов из них. Мало того в соответствии с этой общей историей рубль сейчас должен быть в районе 33.5-33.8 к доллару (это не так уж сложно отстраиваемая моделька общей динамики), но он на уровне 35.2, а это на 5% перелет. Причем перелет против резко возрастающих интервенций Банка России в районе верхней границы коридора, которые сейчас уже превысили $1 млрд. в день. Я уже не говорю о том, что в 1 квартале мы имеем ~20 млрд плюса по текущему счету (как локальный фактор).

Ускоренное падение рубля в последнюю неделю-полторы не имеет никакого отношения к "росту доллара и евро", а обусловлено, мягко говоря, неудачной коммуникацией с рынком и последовавшей мощной "атакой" конкретно на рубль и это именно "падение рубля", а не "рост доллара и евро" в целом по рынку. Руковоству Банка России, видимо, все же стоит взять мастер-класс у Б.Бернанке, который... известный экономист, умный, хитрый, признанный, но свое первое выступление в роли главы ФРС (в 2006 году в Конгрессе) провалил напрочь, обвалив доллар и вызвав мощную волну критики.

Рубль: истерия, атака... куда движемся


Мало того, виден явный интерес в игре против интервенций Банка России (на выкуп этих интервенций, тем более, что их объемы четко просчитываются) и этот интерес присутсвует неуклонно последние три дня в рынке на уровне 47.00/10 по евро и 34.40 по доллару. Кто тот смелый, который так жестко на одном уровне, ни цента не отступая стоит стоит против милиардных интервенций ЦБ? По моим многолетним наблюдениям за FX и игр против центробанков, на такое способны только большие международные "акулы", потому как столь уверенно и жестко вставать против возможных 20 млрд. текущего счета в 1 квартале и примерно такого же (скорее большего) ожидаемого объема интервеций Банка России просто очень рискованно... но это сработает при нарастании паники среди населения, рублевые накопления которого могут дать и $10... и $20... и $30 млрд в рынок против рубля, что нивелирует локальные фактоы положительного текущего счета, олимпиады и прочее.... дав карт-бланш

У Банка России в этой ситации есть не так много вариантов ответа на ситуацию:
- (делать как все) сидеть дальше читать книжки по макроэкономике и повторять то, что делают турки, бразильцы и индийцы (резко повысив ставки, урезав предоставление ликвидности) в надежде приормозить постепенно процесс.... итог - продолжение падения рубля, усиленного паникой населения, риски разрывов ликвидности в финсистеме, снижение доступности кредита в экономике;
- (молиться и надеяться) сидеть и проводить плановые инервенции, в надежде на положительный платежный баланс и олимпиаду и вливая в день по миллиарду+, двигая корридор на 15-20 копеек в день... итог - видимо, наблюдть за разгорающейся паникой населения и свободным падением;
- (быть гибче) начать сигнализировать рынку, что Банку это не нравится и в какой-то момент жестко встать, чтобы не допустить паники насления, у которого рублевых накоплений далеко не на один триллион.... правда это несколько за рамками теории перехода к "таргетированию инфляции" )

P.S.: Верхнюю границу коридора сегодня просто "порвали" несмотря на миллиардные интервенции...

ФРС снижает покупки ещё на $10 млрд, т.е. до $65 млрд в месяц - все по плану, сделан акцент на низкой инфляции (повышения ставки не ждите), указано на дальнейшее сворачиване программы на следующих заседаниях. Пока все как и ожидал ранее, потому какого-то смысла обсуждать особо нет.

Information received since the Federal Open Market Committee met in December suggestsindicates that growth in economic activity paused in recent months, in large part because of weather-related disruptions and other transitory factors. Employment has continued to expand at a moderate pacepicked up in recent quarters. Labor market indicators were mixed but the on balance showed further improvement. The unemployment rate declined but remains elevated. Household spending and business fixed investment advanced, and more quickly in recent months, while the recovery in the housing sector has shown further improvement. slowed somewhat. Fiscal policy is restraining economic growth, although the extent of restraint is diminishing. Inflation has been running somewhat below the Committee’sCommittee's longer-run objective, apart from temporary variations that largely reflect fluctuations in energy prices. Longerbut longer-term inflation expectations have remained stable.
Consistent with its statutory mandate, the Committee seeks to foster maximum employment and price stability. The Committee expects that, with appropriate policy accommodation, economic growthactivity will proceedexpand at a moderate pace and the unemployment rate will gradually decline toward levels the Committee judges consistent with its dual mandate. Although strains in global financial markets have eased somewhat, The Committee sees the Committee continues to see downside risks to the economic outlook. for the economy and the labor market as having become more nearly balanced. The Committee also anticipatesrecognizes that inflation over the medium term likely will run at orpersistently below its 2 percent objective could pose risks to economic performance, and it is monitoring inflation developments carefully for evidence that inflation will move back toward its objective over the medium term.
To support a strongerTaking into account the extent of federal fiscal retrenchment since the inception of its current asset purchase program, the Committee continues to see the improvement in economic recoveryactivity and to help ensure that inflation,labor market conditions over time, is at the rate mostthat period as consistent with its dual mandategrowing underlying strength in the broader economy. In light of the cumulative progress toward maximum employment and the improvement in the outlook for labor market conditions, the Committee decided to make a further measured reduction in the pace of its asset purchases. Beginning in February, the Committee will continue purchasing additionaladd to its holdings of agency mortgage-backed securities at a pace of $4030 billion per month rather than $35 billion per month, and will add to its holdings of longer-term Treasury securities at a pace of $4535 billion per month rather than $40 billion per month. The Committee is maintaining its existing policy of reinvesting principal payments from its holdings of agency debt and agency mortgage-backed securities in agency mortgage-backed securities and of rolling over maturing Treasury securities at auction. Taken together, these actionsThe Committee's sizable and still-increasing holdings of longer-term securities should maintain downward pressure on longer-term interest rates, support mortgage markets, and help to make broader financial conditions more accommodative., which in turn should promote a stronger economic recovery and help to ensure that inflation, over time, is at the rate most consistent with the Committee's dual mandate.
The Committee will closely monitor incoming information on economic and financial developments in coming months. If the outlook for the labor market does not improve substantially, the Committee and will continue its purchases of Treasury and agency mortgage-backed securities, and employ its other policy tools as appropriate, until such improvement is achievedthe outlook for the labor market has improved substantially in a context of price stability. In determining the size, pace,If incoming information broadly supports the Committee's expectation of ongoing improvement in labor market conditions and composition of inflation moving back toward its asset purchaseslonger-run objective, the Committee will, likely reduce the pace of asset purchases in further measured steps at future meetings. However, asset purchases are not on a preset course, and the Committee's decisions about their pace will remain contingent on the Committee's outlook for the labor market and inflation as always, take appropriate accountwell as its assessment of the likely efficacy and costs of such purchases.
To support continued progress toward maximum employment and price stability, the Committee expectstoday reaffirmed its view that a highly accommodative stance of monetary policy will remain appropriate for a considerable time after the asset purchase program ends and the economic recovery strengthens. In particular, the The Committee decided to keep the also reaffirmed its expectation that the current exceptionally low target range for the federal funds rate atof 0 to 1/4 percent and currently anticipates that this exceptionally low range for the federal funds rate will be appropriate at least as long as the unemployment rate remains above 6-1/2 percent, inflation between one and two years ahead is projected to be no more than a half percentage point above the Committee’sCommittee's 2 percent longer-run goal, and longer-term inflation expectations continue to be well anchored. In determining how long to maintain a highly accommodative stance of monetary policy, the Committee will also consider other information, including additional measures of labor market conditions, indicators of inflation pressures and inflation expectations, and readings on financial developments. The Committee continues to anticipate, based on its assessment of these factors, that it likely will be appropriate to maintain the current target range for the federal funds rate well past the time that the unemployment rate declines below 6-1/2 percent, especially if projected inflation continues to run below the Committee's 2 percent longer-run goal. When the Committee decides to begin to remove policy accommodation, it will take a balanced approach consistent with its longer-run goals of maximum employment and inflation of 2 percent.
Voting for the FOMC monetary policy action were: Ben S. Bernanke, Chairman; William C. Dudley, Vice Chairman; James Bullard; Elizabeth A. DukeRichard W. Fisher; Narayana Kocherlakota; Sandra Pianalto; Charles L. EvansI. Plosser; Jerome H. Powell; Sarah Bloom Raskin; Eric S. Rosengren; Jeremy C. Stein; Daniel K. Tarullo; and Janet L. Yellen. Voting against the action was Esther L. George, who was concerned that the continued high level of monetary accommodation increased the risks of future economic and financial imbalances and, over time, could cause an increase in long-term inflation expectations.

/templates/new/dleimages/no_icon.gif (C) Источник
Не является индивидуальной инвестиционной рекомендацией
При копировании ссылка обязательна Нашли ошибку: выделить и нажать Ctrl+Enter